Meer reviews op bol.com met eigen e-mail campagne – tips!

Levi

Wat zijn de best presterende e-mail templates op Bolmate?
Waarom presteren zij zo goed en kan ik daar tips voor jou uit destilleren?

Ik ben in ons platform gedoken op zoek naar antwoorden. Met inmiddels 3.632 geschreven e-mail templates had ik een aardige dataset tot mijn beschikking.

Ik heb gekeken naar e-mails die opvallend vaak worden geopend of leiden tot veel review kliks.

Dit is wat ik vond.

Statistieken over het versturen van review e-mails naar bol.com orders

De gemiddelde open rate van Bolmate e-mails is 70,64%.
De mediane review klik rate (van geopende mails) is 4,57%.

Dit betekent gemiddeld 1 review erbij per 31 orders.
De beste mail die ik vond had een open rate van 89.73% en een review klik rate van 14.93% !

Dat is 1 review erbij per 7.5 order!

En het beste nieuws: ik heb toestemming gekregen deze mail met jullie te delen!

Daarover hieronder meer.

Je vindt jouw eigen statistieken in de E-mail Volgorde rechts naast elke mail via de blauwe knop “Statistieken” (mits je gebruik maakt van het no-reply mailadres).

Nu door naar wat ik heb gevonden.

Vondst #1. Maak de mail naar jouw klanten persoonlijk

Wat opviel, is dat alle bijzonder goed presterende mails net even die persoonlijke twist geven aan hun teksten. Het gevoel van persoonlijke service en een gezicht achter een bedrijf doet wonderen. Dit kun je zelfs bereiken met een geautomatiseerd bericht.

Een greep uit de beste teksten die ik voorbij zag komen;

Voorbeeld 1

“Als kleine onderneming vind ik het belangrijk dat je blij bent met deze aankoop. Ben je niet tevreden óf heb je vragen over het product, neem dan gerust contact op. In de bijlage vind je de BTW factuur van jouw order. Hoe bevalt je product?Wanneer je blij bent met je aankoop zou het geweldig zijn als je hierover een eerlijke review zou willen achterlaten. Dit helpt mij en andere kopers enorm.“

Voorbeeld 2

“Help ons en andere bol.com klanten. Geef jouw mening en help anderen! Jouw product ervaring is namelijk goud waard voor ons en andere bol.com klanten. Via onderstaande knop kom je direct terecht bij de juiste pagina op bol.com.“

Maak de tekst dus persoonlijk.

Vondst #2. Gebruik een ster ⭐ in je knop naar de review pagina op bol

Deze knoppen zag ik voorbij komen toen ik keek naar de mails met het hoogste percentage review kliks:

Deze knoppen hadden de hoogte klik rate naar de productreview pagina op bol.com

Je ziet – ze hebben een ster emoji ⭐ toegevoegd aan de knop. Dit zorgt voor ongeveer +2% procentpunt erbij aan reviews. Dat klinkt weinig, maar dat is dus het verschil tussen 1 review per 22 orders in plaats van 1 review per 31 orders.

Deze ster emoji is een letter in het digitale alfabet en geen afbeelding. Je kunt deze simpelweg toevoegen aan de tekst door hem te kopiëren uit deze e-mail en te plakken.

Je kunt een ster emoji toevoegen aan je review template met copy&paste

Hou bij het aanpassen van jouw mail rekening met de beleidspunten zelfpromotie van bol: Het is niet toegestaan te insinueren op het geven van een 5–sterren beoordeling. Het tonen van 5 sterretjes mag daarom niet. Hou het daarom bij 1 ster. Er mag ook geen (win)actie worden gekoppeld aan het geven van een beoordelingsverzoek. Ook vraagt bol om het woord “eerlijk“ toe te voegen aan beoordeling / productreview: “Schrijf een eerlijke productreview”.

Daarom is het aan te raden een ster ⭐ toe te voegen aan jouw knop.

Vondst #3. Saaie algemene titels werken gewoon prima naar bol.com klanten

De mails met de hoogste open rates van bol.com verkopers hadden simpele titels;

  1. Over jouw bestelling {order_id} van Hoppacase via bol.com – 89.73%
  2. BTW factuur voor uw bestelling {order_id} bij {bedrijf_naam} – 87,96%
  3. Bedankt voor je bestelling {order_id} bij {bedrijf_naam}! – 86,66%

Doe er je voordeel mee.

🏆 De best presterende review mail op bol.com

En de winnaar is … Evert & Eva van Hoppacase.com!!

Met een open rate van 89.73% en een review klik rate van 14.93% presteert hun mail absurd goed op beide metrics. Dat is dus 2 reviews erbij per 15 orders! Met hun toestemming deel ik de geheime saus met jullie.

In hun mail komt alles samen – persoonlijk, informeel en met een foto van hen beiden. Vooral dit laatste geeft ze denk ik een gunfactor die de doorslag maakt. Ook hebben ze dus die ster toegevoegd aan de knop.

Heel slim gedaan Evert & Eva! Veel plezier met het cadeautje dat vanuit Bolmate onderweg is naar jullie.

De inhoud van de best presterende e-mail van Evert & Eva at Hoppacase.com

En dan nog dit…

Verschillende doelgroepen geven verschillende responses

Ik kwam erachter dat het aantal opens/review kliks ook afhangt van jouw doelgroep klanten. Sommige doelgroepen laten gewoon liever een reactie achter dan anderen. Evert & Eva hebben misschien dus ook wel een beetje geluk. Staar je niet gek op de vergelijking van jouw cijfers met het gemiddelde of beste.

Jouw statistieken terugvinden

Je vindt jouw statistieken in de E-mail Volgorde rechts naast elke mail via de blauwe knop “Statistieken”.

Hou de statistieken bij van jouw e-mail campagnes voor bol.com orders in Bolmate

Mits je statistieken verzamelt, want dan moet je wel het no-reply emailadres gebruiken (Instellingen > E-mails > E-mail Statistieken)

Dit is vanwege een bepaalde technische keuze van bol:

No-reply mailadres gebruiken: wel statistieken verzamelen, klanten kunnen niet rechtstreeks reageren op de mail.
Geen No-reply mailadres gebruiken: geen statistieken verzamelen, klanten kunnen wel rechtstreeks reageren op de mail.

Denk aan de regels voor het mailen naar jouw klanten op bol.com

Hou de Beleidspunten Zelfpromotie van bol.com in de gaten.

Zo voorkom je een e-mail blokkade vanuit bol. Wij hebben dit zien gebeuren bij klanten die zich niet aan de regels houden. De regels zijn o.a:

1) Stuur maximaal 1 mail per 1 order.
2) Vraag om een “eerlijke productreview”.
3) Geen (win)actie in ruil voor review.
4) Geen overbodige verwijzingen naar eigen winkel
5) Stuur altijd de BTW-factuur mee in de mail (dit gebeurt altijd bij Bolmate).

Lees alle Beleidspunten Zelfpromotie van bol.com hier.

Conclusie

Kleine veranderingen kunnen voor grote verbeteringen zorgen! Maak je mail persoonlijk, voeg een ster toe aan de knop, en houd de titel simpel.

Heb jij een mooie e-mail template gemaakt en vind je het goed dat we deze delen met de andere gebruikers als te kiezen template? Laat het ons weten. We zijn nog op zoek naar nieuwe ontwerpen om toe te voegen aan de selectie keuze e-mail templates. Natuurlijk halen we elke referentie aan jouw bedrijf eruit, het gaat ons om de algemene lay-out. Zij die worden uitgekozen krijgen ook een cadeautje thuisgestuurd.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt!

Veel verkoopsucces!

Met vriendelijke groet,

Levi

Bolmate

More great articles

BTW Factuur voor Bol.com maken? – Eenvoudig met Bolmate

Je bent een verkoper op bol.com en je krijgt een klantenvraag om een BTW factuur te maken. Hoe zit dit…

Read Story

Transactie buiten de scope van btw bol.com – wat betekent dit?

Je hebt het misschien gezien op jouw factuurspecificatie van bol.com; [2] "Transactie buiten de scope van btw". Wat betekent "Transactie…

Read Story

Bereken zo de BTW (omzetbelasting) over jouw bol.com verkopen in 2023

Je komt er al snel achter dat de BTW afdracht (omzetbelasting) over jouw bol.com verkopen moeilijker is dan gedacht. Nu…

Read Story
Arrow-up