NIEUW | Nu Peppol e-facturatie voor Belgische bol retailers 🇧🇪 Lees meer
NIEUW | Nu Peppol e-facturatie voor Belgische bol retailers 🇧🇪 Lees meer
Bol Sponsored Products: Onmisbaar of geldverspilling?
Als verkoper op bol.com vraag je misschien: “Moet ik nou ook gaan adverteren op bol?”. De top 2 posities op bijna elk zoekwoord zijn tegenwoordig wel geclaimd door betaalde product listings.
Is adverteren op bol het geld wel waard of is het enkel verlies van marge?
Wat veel mensen niet weten, is dat sponsored products ook jouw organische posities kunnen verbeteren (!)
In dit artikel leg ik uit hoe dit werkt.
- 1 Hoe werkt Bol Sponsored Products?
- 2 Automatisch vs. Handmatig adverteren
- 3 Cruciaal: sponsored products helpt ook je organische ranking ⚠️
- 4 Bekijk YouTube tutorials van bol.com ▶️
- 5 Wanneer zijn bol advertenties nodig? Een overzicht
- 6 Beginnen met bol Sponsored Products
- 7 Zonder content optimalisatie is adverteren te duur
- 8 Conclusie: onmisbaar of geldverspilling?
Hoe werkt Bol Sponsored Products?
Sponsored Products is de naam van het advertentiesysteem van bol.com waar je kunt betalen om jouw producten hoger in zoekresultaten te laten komen. Het werkt op basis van een Cost-Per-Click (CPC) model: Je betaalt alleen als iemand op jouw advertentie klikt. Je positie in de gesponsorde blokken wordt bepaald door:
- Hoeveel je per klik biedt (minimum bedrag is €0,25)
- Hoe relevant en compleet je product is
- Hoe hoog je verwachte conversie is (kans op aankoop door bezoeker)
Een verkoop binnen 14 dagen na een klik wordt volledig aan jouw campagne toegerekend (last-click attribution).
Het is echter geen kwestie van simpelweg het meeste geld bieden. Bol hanteert een second-price auction, waarbij je slechts één cent meer betaalt dan het bod van de nummer twee. Bovendien weegt relevantie zwaar mee; bol toont liever een relevant product met een lager bod, dan een irrelevant product met een hoog bod. De extra verkopen die je via advertenties genereert, tellen mee voor je ‘sales history’, waardoor je indirect ook stijgt in de gratis zoekresultaten, aangezien je een hogere conversie behaalt (!).
Automatisch vs. Handmatig adverteren
Om te adverteren heb je keuze uit twee campagnetypes die elkaar idealiter versterken:
- Automatische campagnes (Verkennend): Hierbij hoef je geen specifieke zoekwoorden (bijv: “blender glas”) in te vullen. Het algoritme van bol scant jouw productpagina (titel, specificaties en beschrijving) en matcht deze automatisch aan relevante zoekopdrachten van klanten. Dit is ideaal voor nieuwe producten om data te verzamelen en zoektermen te ontdekken waar je zelf niet aan dacht.
- Handmatige campagnes (Specialisatie): Hier heb je de volledige controle en vul je wél zelf zoekwoorden in. Je bepaalt per zoekwoord wat je wilt bieden. Dit is de plek om specifiek te targeten op zoektermen waarvan je weet dat ze goed converteren (bijv: “blender smoothie”)
Cruciaal: sponsored products helpt ook je organische ranking ⚠️
Ja, echt. Extra verkopen en hogere conversie via Sponsored Products tellen mee in het organische algoritme van bol.com. Meer omzet → betere conversie ratio → hogere organische positie → minder advertentiebudget nodig op termijn. Dit maakt Sponsored Products een vliegwiel in plaats van een bodemloze put. Om deze reden is het een goed idee om mee te doen met adverteren, wellicht enkel voor een deel van de zoekvolumes.
Bekijk YouTube tutorials van bol.com ▶️
Webinar – Bol Sponsored Products – Basic – 41m
Webinar – Bol Sponsored Products – Advanced – 49m
Wanneer zijn bol advertenties nodig? Een overzicht
In 2026 is Bol Sponsored Products voor het merendeel van de verkopers in concurrerende categorieën onmisbaar geworden. In kleine niches of met goede organische listings kun je nog prima zonder.
| Situatie | Sponsoring Nodig? | Uitleg |
|---|---|---|
| > 5 sterke concurrenten in je categorie | Ja | Zonder advertenties zak je te laag weg |
| Je lanceert een nieuw product | Ja | Geen reviews is weinig zichtbaarheid en te weinig betrouwbaarheid |
| Je hebt < 15% brutomarge | Nee | ACoS wordt bijna altijd te hoog |
| Reviewscore < 4 sterren | Nee | Het product wordt niet vertrouwt |
| Je staat al in de top 3 organisch | Nee | Je staat al bovenaan |
Beginnen met bol Sponsored Products
Hieronder lees je hoe je zelf kan beginnen met bol sponsored products. Wil je dit laten uitbesteden? Wij raden de Bol Ads consultancy diensten van Adyard aan.
Wat is de cruciale ACoS?
Het belangrijkste datapunt voor adverteren is de Advertising Cost of Sales. Dit zegt simpelweg: “Hoeveel van mijn omzet geef ik uit aan advertenties?”. Stel dat je voor €100 hebt verkocht en je ACoS is 20%, dan heb je voor het behalen van deze omzet €100 * 20% = €20 aan advertentiekosten uitgegeven.
Tweewekelijkse cyclus voor beginners
Succesvolle adverteerders (zowel op Google Ads als op bol.com) gebruiken een 2 wekelijkse cyclus waarbij ze elke twee weken hun ads bekijken en waar nodig bijschaven aan de hand van de prestaties. Gebruik dit stappenplan om je budget slim in te zetten en je winstmarges te bewaken:
De start (Week 1-2): Start met een automatische campagne zonder direct op zoekwoorden te bieden. Het algoritme van bol leert hierdoor welke zoektermen (bijv. “duurzame drinkfles”) daadwerkelijk klikken genereren voor jouw product. Weet je zeker welke zoekwoorden goed werken? Dan kun je deze wel alvast toevoegen.
Bepaal je break-even punt: Reken uit hoeveel marge je beschikbaar hebt voor advertenties. Als je product €30 kost en je maakt €10 winst (na inkoop en commissie), dan kun je maximaal €10 uitgeven aan advertenties om break-even te draaien. Voor een gezonde winst mik je normaal op een Target ACoS van 10-20%. Voor het begin kun je met break-even genoegen nemen om later bij te schaven zodra je meer data hebt en handmatige zoekwoorden kunt gaan gebruiken.
Analyseer & Verwijder (elke 2 weken): Download je zoektermenrapport (‘Adverteren’ > ‘Sponsored Products’ > ‘Rapportages’) en spoor de ‘bleeders’ op. Dit zijn termen die meer dan 15-20 klikken hebben zonder één verkoop, of woorden waarbij de ACoS ver boven je marge uitkomt (bijv. 60%). Voeg deze direct toe als uitsluitingszoekwoorden om geldverspilling te stoppen.
Overschakelen op handmatig: Selecteer de ‘Winners’ (termen met minstens 2 sales en een ACoS onder de 20%) en verplaats deze naar een handmatige campagne. Hier bied je specifiek op deze termen om de nummer 1-positie te claimen en je conversie te maximaliseren. Je kan ook overwegen om iets minder te betalen en de nummer 2-positie te pakken. Meestal presteren positie 1 en 2 bijna even goed, en je betaalt een stuk minder aan ad costs.
Content verbeteren: Gebruik de best presterende zoekwoorden om je producttitels en omschrijvingen aan te scherpen. Hoe beter je pagina aansluit bij het zoekwoord, hoe hoger je relevantie. Dit verlaagt je klikprijs (CPC), waardoor je uiteindelijk minder betaalt voor méér resultaat. Lees meer.
Zonder content optimalisatie is adverteren te duur
Sponsored Products versterkt alleen wat er al staat. Een matige titel, slechte foto’s of de verkeerde bulletpoints? Dan betaal je voor niks. Zorg dus eerst dat je productpagina perfect is. Hoe je dit doet lees je in deze twee artikelen: bol SEO en hoger in bol zoeken.
Conclusie: onmisbaar of geldverspilling?

Bol Sponsored Products is in 2025 voor de meeste verkopers onmisbaar geworden om nog relevant te zijn in drukke categorieën. Met de juiste aanpak is het effectief – het is vaak de goedkoopste en snelste manier om je omzet te verdubbelen of verdrievoudigen. Je levert er wel wat marge voor in, maar je verdient netto meer geld.
Begin klein, blijf aansturen en gebruik advertenties vooral als hefboom voor je organische posities. Want uiteindelijk wil je niet eeuwig betalen voor verkeer – je wilt dat klanten je gratis vinden. De conversies die je behaalt met sponsored tellen ook mee voor je organic positie. Hierom is sponsored products zo waardevol!
Succes!
Bolmate biedt
complete software
voor bol retailers
Met Bolmate heb je alles wat je nodig hebt in 1 platform.
Naast btw facturen en review e-mails,
bieden we
specifieke oplossingen voor bol verkopers.
Vertrouwd door meer dan 1.700 bedrijven.